Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/8444
Type: doctoralThesis
Title: Partilhas do documentário: a experiência na realização de Bateia
Author(s): Giacomini, Jair Marcos
Advisor: Gutfreind, Cristiane Freitas
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Issue Date: 2016
Keywords: CINEMA DOCUMENTÁRIO
COMUNICAÇÃO SOCIAL
Abstract: The subject of this thesis is the process of making a documentary, titled Bateia, directed by the own author of this academic work. The proposal for produce the film aims to promote, from a practice, the understanding of matters that orbit the documentary cinema. To guide the procedures of the documentary realization and the reflection/writing of the thesis, an open methodology was developed. Named in process, the methodology has as its basic premise the view that the path setting is not determined a priori manner; rather, it is the process experienced by the subject-documentarist-researcher who brings out the questions to be articulated in the study. The main concepts covered in the study are: distribution of the sensible, staging, risk of the real and decisão-tomada. The discussion of these issues is strengthened by the fact that the subjects filmed in the documentary are members of a theater group – Companhia de Teatro Íntimo – whose working method involves procedures and similar conceptions to this academic research, such as: relate theory and practice, the idea of risk as his perspective and principles of sharing as form to act. In order to articulate the experience of the production of Bateia with the theoretical concepts are invited authors from academy and also documentarists: on the first field, Jacques Rancière, David Bordwell, Fernão Ramos and Jean-Louis Comolli; from the side of the directors, Robert Flaherty, Dziga Vertov, Frederick Wiseman and Jean Rouch. That procedure, in line with the general purpose of the thesis, seeks to intensify the relationship between the practice of making documentary and the reflection on that. The thesis points to the productivity of the relationship between the subject-of-the-camera and filmed people built in the interval space of sharings. It also proposes "decisão-tomada" as a theoretical concept to promote the reflection on the documentary realization from the director's experience.
O objeto de reflexão desta tese é o processo de realização de um documentário, intitulado Bateia, dirigido pelo próprio autor do trabalho acadêmico. A proposta de realizar o filme tem como objetivo principal fomentar, a partir da prática, a compreensão de temas que orbitam em torno do cinema documentário. Para orientar os procedimentos de realização documentária e de reflexão/escrita da tese, foi desenvolvida uma metodologia aberta. Batizada in process, a metodologia tem como premissa básica a perspectiva de que a configuração do caminho não é determinada de forma apriorística; ao contrário, é o processo vivenciado pelo sujeito-documentarista-pesquisador que faz emergir as questões a serem articuladas no estudo. Os principais conceitos abordados no estudo são: partilha do sensível, encenação, risco do real e decisão-tomada. A discussão sobre essas questões é reforçada pelo fato de que os sujeitos filmados no documentário são integrantes de um grupo teatral, a Companhia de Teatro Íntimo, cujo método de trabalho envolve procedimentos e concepções semelhantes aos desta pesquisa acadêmica, tais como: relacionar prática e teoria, ter como perspectiva de ação a ideia de risco e atuar tendo como alicerce princípios de partilha. Para articular a experiência vivenciada na realização de Bateia com os conceitos teóricos, são convidados autores do meio acadêmico e também documentaristas: do primeiro campo, Jacques Rancière, David Bordwell, Fernão Ramos e Jean-Louis Comolli; do lado dos realizadores, Robert Flaherty, Dziga Vertov, Frederick Wiseman e Jean Rouch. Esse procedimento, em consonância com a proposta geral da tese, busca intensificar a relação entre a prática da realização documentária e a reflexão sobre esse fazer.A tese aponta para a produtividade da relação entre sujeito-da-câmera e pessoas filmadas construída no espaço intervalar das partilhas. Também propõe a “decisão-tomada” como conceito teórico para promover a reflexão sobre a realização documentária a partir da experiência do realizador.
URI: http://hdl.handle.net/10923/8444
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000478956-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo7,12 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.