Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/1207
Type: masterThesis
Title: A responsabilidade social corporativa no processo de desenvolvimento de novos produtos: o caso da indústria calçadista infantil
Author(s): Melo, Juliana Saboia de
Advisor: Brasil, Vinícius Sittoni
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Administração e Negócios
Issue Date: 2011
Keywords: ADMINISTRAÇÃO DE EMPRESAS
RESPONSABILIDADE SOCIAL - EMPRESAS
PRODUTOS - DESENVOLVIMENTO
INDÚSTRIAS DE BENS DE CONSUMO
MARKETING
Abstract: The work is aimed at deepening the understanding of corporate social responsibility (CSR) practices within the industry of consumer goods. The subject of CSR has abundant academic research, but its concept is still undefined. Among the commonly used concept is the one advocated by Carroll (1999), where the author presents four dimensions that permeate the CSR, which were: the economic, legal, ethical and philanthropic. Considering the trend of the consumer market in the socially correct choice of products, as well as the valuation of companies investing in social responsibility, was used as the focus of the study area of product development, which is responsible for creation and innovation of new products marketed. To perform the research we opted for qualitative methods through a single case study. To initiate a content analysis was conducted on the categorization of CSR actions and steps to DNP. Content analysis of interviews, conducted near the area of product development, marketing and chair of the company Bibi, pointed the direction of the organization in the use of social responsibility throughout the process of developing new products. Still, the survey showed that CSR is present in the culture of the organization, being used for strategic decisions. In conclusion, hinted the company is going in the use of principles of corporate social responsibility in the process of developing new products.
O trabalho desenvolvido teve o objetivo de aprofundar o conhecimento de práticas de responsabilidade social coorporativa (RSC) dentro da indústria de bens de consumo. O assunto RSC possui farta produção acadêmica, contudo seu conceito ainda não está definido. Dentre o conceito comumente utilizado está o defendido por Carroll (1999), onde o autor apresenta quatro dimensões que permeiam a RSC, sendo elas: a econômica, legal, ética e filantrópica. Considerando a tendência do mercado consumidor na escolha de produtos socialmente corretos, bem como a valorização de empresas que investem em responsabilidade social, utilizou-se como foco de estudo a área de desenvolvimento de produtos, que é responsável pela criação e inovação de novos produtos comercializados. Para a realização da pesquisa optou-se pelo método qualitativo, através do estudo de caso único. Para dar inicio à análise de conteúdo, realizou-se a categorização das ações de RSC e etapas de DNP. A análise de conteúdo das entrevistas, realizadas junto à área de desenvolvimento de produtos, marketing e presidência da empresa Bibi, apontou o direcionamento da organização na utilização de ações de responsabilidade social em todo o processo de desenvolvimento de novos produtos. Ainda, a pesquisa demonstrou que a RSC está presente na cultura da organização, sendo utilizada para as decisões estratégicas. Como conclusão, apontou o direcionamento da empresa na utilização de princípios da responsabilidade social corporativa no processo de desenvolvimento de novos produtos.
URI: http://hdl.handle.net/10923/1207
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