Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/1987
Type: masterThesis
Title: Esperança e projeto: um estudo etnográfico sobre trajetórias individuais e educação popular em Porto Alegre
Author(s): Zardenunes, Sônia Aparecida
Advisor: Jungblut, Airton Luiz
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
Issue Date: 2011
Keywords: CIÊNCIAS SOCIAIS
ANTROPOLOGIA
ETNOGRAFIA
EDUCAÇÃO POPULAR
INCLUSÃO SOCIAL
Abstract: This anthropological study was developed as a result of observation of a group belonging to a lower social class who were dedicated to attaining a graduate degree in popular education. The ethnography which was carried out had as its objective an understanding, from the analysis of life trajectories, of values, beliefs and education. The participant observation technique was used with the group during class. Individual interviews were also undertaken with four of the students. The emic notions of popular culture, expressed by the researched individuals, were examined as possibilities for the elucidation of their empowerment processes. Concepts such as project and agency were also used as analytical instruments to reveal the paths traveled by these agents in their individual and collective constructive processes, as well as to promote a dialogue between their perceptions and what can be plausibly understood from those perceptions, based on an analysis of their practices and realizations.
A presente pesquisa, de cunho antropológico, se desenvolveu a partir da identificação de um grupo pertencente à classe popular dedicado à realização de um curso de pós-graduação em Educação Popular. A etnografia realizada teve como objetivo o entendimento, a partir da análise de trajetórias de vida, sobre os valores, crenças e experiências que levaram os indivíduos deste grupo a empenharem-se no campo da educação. Utilizou-se como técnica de pesquisa a Observação Participante com o grupo, em sala de aula, e entrevistas, realizadas individualmente, com quatro desses alunos. As noções êmicas de"Educação Popular" emitidas pelos pesquisados foram acessadas enquanto possibilidade de elucidação dos processos de busca de empoderamento social por eles vividos. Conceitos tais como projeto e agência foram, também, utilizados como instrumentos analíticos para jogar luz sobre os caminhos percorridos por esses agentes em suas construções, individuais e coletivas, assim como para promover um diálogo entre suas percepções e o que se constituía plausível depreender, a partir da análise de suas práticas e realizações.
URI: http://hdl.handle.net/10923/1987
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000431893-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo859,08 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.