Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2095
Type: masterThesis
Title: Relações públicas e ouvidoria: cidadania e poder dos públicos
Author(s): Vianna, Rosélia Araújo
Advisor: Simões, Roberto Porto
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Issue Date: 2008
Keywords: COMUNICAÇÃO SOCIAL
RELAÇÕES PÚBLICAS
OUVIDORIA
CIDADANIA
EMPRESAS PRIVADAS
SERVIÇOS PÚBLICOS
PODER
Abstract: This study proposes to prove how the Public Relations use the ombudsman department to make the interface organization - citizen. As basis for the application of Depth Hermeneutics was used the case study of ombudsman department service in a private organization concessionaire of public services, built by participant observation and the analysis of documentation and content. The concept of Public Relations as,"administration of function organizational policy" was the theoretical presumptive assumption for analysis of bibliographic information and empirical. The questions that were emphasized at the end of the study were: the importance of participation, as a mechanism for citizenship and the search for power organizational and the ability of organization waive of part of your decision making power to give voice to customers, making them agents of influence.
Este estudo propõe verificar como a gestão de Relações Públicas utiliza-se da Ouvidoria para fazer a interface organização - cidadão. Como base para a aplicação da Hermenêutica de Profundidade foi utilizado o estudo de caso do serviço de Ouvidoria em uma organização privada concessionária de serviços públicos, construído pela observação participante e pelas análises de documentação e de conteúdo. A conceituação de Relações Públicas como “administração da função organizacional política” foi o pressuposto teórico para a análise das informações bibliográficas e empíricas. As questões que se salientaram ao final do trabalho foram: a relevância da participação, enquanto mecanismo de cidadania e de busca pelo poder organizacional, e a capacidade de a organização abrir mão de parte de seu poder decisório ao dar voz aos clientes, tornando-os agentes de influência.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2095
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000400753-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,32 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.