Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/3121
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRocha Filho, João Bernardes daen_US
dc.contributor.authorSalami, Marcos Alfredoen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:52:43Z-
dc.date.available2013-08-07T18:52:43Z-
dc.date.issued2004pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/3121-
dc.description.abstractEsta dissertação apresenta uma investigação realizada na PUCRS, entre abril de 2002 e dezembro de 2003, envolvendo a viabilidade da utilização de resistores e capacitores feitos de grafite deposto sobre papel, cartolina e plástico, como experimentação auxiliar à aprendizagem de eletricidade no ensino médio, especificamente em relação aos conteúdos de resistividade, cálculo de resistência equivalente de associações série e paralelo de resistores e capacitores, dependência da capacitância com a área, com a distância entre as placas e com o formato das placas, além de capacitores cilíndricos formados por placas enroladas. A técnica de baixo custo resultante desse desenvolvimento permite ao estudante manipular ludicamente variáveis envolvidas na definição de resistência e capacitância elétrica, além de permitir-lhe criar e modificar livremente associações de resistores e capacitores, utilizando unicamente um multímetro com função para capacímetro, papel e lápis tipo 6B. Esta técnica também apresenta grande potencial para acelerar o processo de compreensão e aprendizagem desses conteúdos porque é agradável, simples, barata e promove o engajamento e a livre participação de todos os alunos.pt_BR
dc.description.abstractThis thesis presents an inquiry carried through in the PUCRS, between April of 2002 and December of 2003, involving the viability of the use of electrical resistances and done graphite capacitors put down on paper, bristol board and plastic, as experimentation auxiliary to the learning of electricity in high school education, specifically in relation to the resistivity contents, calculation of equivalent resistance of series and parallel associations of resistors and capacitors, dependence of the capacitance with area and distance between plates or plate`s format, beyond cylindrical capacitors formed by rolled plates. The low cost technique resultant of this development allows the students to quickly manipulate changeable involved variables in the definition of resistance and electric capacitance, besides allowing it to freely create and to modify associations of resistors and capacitors, using solely a multimeter with capacitance meter function, paper and pencil type 6B. This technique also presents great potential to speed up the process of understanding and learning of these contents because it is pleasant, simple, cockroach and promotes the enrollment and the free participation of all the pupils.en_US
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectELETRICIDADE - ENSINO MÉDIOpt_BR
dc.subjectRESISTORESpt_BR
dc.subjectCAPACITORESpt_BR
dc.subjectENGENHARIApt_BR
dc.titleResistores e capacitores utilizando lápis, papel e plásticopt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Físicapt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticapt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2004pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000320738-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,77 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.