Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4180
Type: masterThesis
Title: Raising pragmatic awareness of similar structures in english through relevance theory
Author(s): Santos, Calhandra Pinter de Souza
Advisor: Perna, Cristina Becker Lopes
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2011
Keywords: LINGUÍSTICA INGLESA
INGLÊS - ENSINO
INGLÊS - APRENDIZAGEM
AQUISIÇÃO DA SEGUNDA LÍNGUA
TEORIA DA RELEVÂNCIA (LINGUÍSTICA)
LINGUÍSTICA - PRAGMÁTICA
Abstract: É provável que características pragmáticas da língua inglesa sejam ignoradas no ambiente escolar de ensino de língua inglesa. O desenvolvimento da consciência pragmática em língua inglesa é importante devido ao fato de que isso pode decidir se uma interação comunicativa é bem‐sucedida ou não. Com o objetivo de obter uma interação bem-sucedida no aprendizado de língua, os professores deveriam não só destacar formas linguisticas e regras sintáticas, mas também reconhecer a língua como socioculturalmente enraizada. As ambiguidades das estruturas em língua inglesa, que podem aparecer durante o processo de aquisição da língua, são possíveis de serem resolvidas por inferência e reconhecimento da implicitude de enunciados – ambos aspectos pragmáticos que podem ser negligenciados durante o ato de ensinar. Para a aquisição da língua inglesa acontecer, é necessário incorporar características pragmáticas no ensino. Devido ao fato da Teoria da Relevância de Sperber e Wilson (1986; 1995) lidar com comunicação humana, ela é a teoria escolhida para integrar aspectos naturais da cognição humana com o processo inferencial de enunciados, no intuito de promover consciência pragmática da língua inglesa através do ensino de atividades inferenciais.
Pragmatic features of the English language are likely to be ignored in the ELT classroom. The development of pragmatic awareness of English language is important due to the fact that it may decide whether communicative interaction is successful or not. In order to obtain a success in language teaching, teachers should not only address linguistic forms and syntactic rules, but also recognize language as socioculturally driven. The ambiguities of English language structures that appear during the second language acquisition process may possibly be solved by inference and the recognition of the implicitness of utterances – both pragmatic aspects that may be overlooked during teaching. For the second language acquisition to take place in learners, it might be necessary to incorporate pragmatic features into the teaching of English. Since the Relevance Theory by Sperber and Wilson (1986; 1995) deals with human communication, it is the theory chosen to integrate natural aspects of human cognition to the inferential process of utterances, in favor of promoting pragmatic awareness of English language through the teaching of inferential activities.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4180
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000431124-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,07 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.