Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10923/27085
Type: | Monografia |
Title: | Qualidade de produto de software: um estudo baseado em métricas e automação de testes |
Author(s): | Gomes, Roger Emanuel Fraga |
Advisor: | Marczak, Sabrina dos Santos |
Issue Date: | 2024 |
Keywords: | QUALIDADE DE SOFTWARE MÉTRICAS DE QUALIDADE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTOS AUTOMAÇÃO DE TESTES SOFTWARE QUALITY QUALITY METRICS PRODUCT DEVELOPMENT TEST AUTOMATION |
Abstract: | Investigando a garantia da qualidade de software através de métricas específicas, foi identificado como estas contribuem para a excelência dos produtos em diferentes níveis de automação de testes. Com base na questão norteadora "Quais métricas são consideradas mais importantes para garantir a qualidade de um produto?", o estudo utilizou uma abordagem exploratória, baseada em entrevistas semi-estruturadas com profissionais da área de Tecnologia da Informação. Os dados foram analisados por meio do método de
Análise Temática, revelando padrões e práticas relevantes no uso de métricas e automação para melhoria da qualidade de software. Os resultados oferecem sugestões de diretrizes práticas para organizações otimizarem suas estratégias de qualidade, promovendo maior eficiência e satisfação dos usuários finais. Este trabalho contribui para o campo ao propor um conjunto adaptável de métricas, ajustáveis ao contexto organizacional e às mudanças tecnológicas. Investigating the assurance of software quality through specific metrics, it was identified how these contribute to product excellence at different levels of test automation. Based on the guiding question "Which metrics are considered most important to ensure the quality of a product?", the study used an exploratory approach based on semi-structured interviews with professionals in the Information Technology area. The data were analyzed using the Thematic Analysis method, revealing relevant patterns and practices in the use of metrics and automation to improve software quality. The results offer suggestions for practical guidelines for organizations to optimize their quality strategies, promoting greater efficiency and end-user satisfaction. This work contributes to the field by proposing an adaptable set of metrics, adjustable to the organizational context and technological changes. |
URI: | https://hdl.handle.net/10923/27085 |
Appears in Collections: | TCC Sistemas de Informação
|
All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.