Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/27125
Type: Artigo
Title: Ludicidade na educação: a influência no processo de alfabetização no primeiro ano do ensino fundamental
Other Titles: Playfulness in education: the influence on the literacy process in the first year of elementary school
Author(s): Ferreira, Ana Carolina Kremer
Advisor: Ebert, Síntia Lúcia Faé
Issue Date: 2024
Keywords: ALFABETIZAÇÃO
LUDICIDADE
BRINCAR
LITERACY
PLAYFULNESS
TO PLAY
Abstract: O presente artigo, trabalho de conclusão de curso de Graduação em Pedagogia, tem como ponto principal discutir qual a influência das atividades lúdicas no processo de alfabetização, focando, em suma, no primeiro ano do ensino fundamental. Para esse propósito, o objetivo principal do estudo é analisar de que forma as atividades voltadas para a ludicidade na alfabetização influenciam, de fato, nesse processo de aprendizagem. Para obter informações e conhecimentos sobre o tema, foi realizada uma pesquisa em referenciais teóricos relacionados à alfabetização e à ludicidade. Entre os autores consultados estão: Vygotsky (1998), Piaget (1998), Ferreiro (1999) e Soares (2016). Além disso, foi realizada uma pesquisa através de questionário, aplicado a quatro professores(as) alfabetizadores(as), divididos(as) em rede pública e privada, que utilizam a ludicidade como um recurso para suas aulas, buscando engajar seus alunos e tornar o processo de alfabetização mais leve e significativo. Este estudo mostrou que as atividades lúdicas têm um papel fundamental na alfabetização, contribuindo para o desenvolvimento cognitivo, social e emocional das crianças.
The main point of this article, a conclusion work for a Bachelor's degree in Pedagogy, is to discuss the influence of playful activities on the literacy process, focusing, in short, on the first year of elementary school. For this purpose, the main objective of the study is to analyze how activities focused on playfulness in literacy actually influence this learning process. To obtain information and knowledge on the topic, research was carried out on theoretical references related to literacy and playfulness. Among the authors consulted are: Vygotsky (1998), Piaget (1998), Ferreiro (1999) and Soares (2016). Furthermore, a survey was carried out using a questionnaire, applied to four literacy teachers, divided into public and private networks, who use playfulness as a resource for their classes, seeking to engage their students and make the lightest and most meaningful literacy process. This study showed that playful activities play a fundamental role in literacy, contributing to children's cognitive, social and emotional development.
URI: https://hdl.handle.net/10923/27125
Appears in Collections:TCC Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2024_2_ANA_CAROLINA_KREMER_FERREIRA_TCC.pdfTexto completo591,25 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.